0
Artykuły

Rola dietetyka w procesie rehabilitacji: znaczenie zbilansowanej diety i suplementacji

Rehabilitacja to nie tylko ćwiczenia i terapia fizyczna, ale także dbałość o odpowiednią dietę, której zadaniem jest wspieranie procesu leczenia. Jako dietetyk, chciałabym podkreślić rolę zbilansowanej diety, która dostarczy wszystkich niezbędnych składników potrzebnych w procesie regeneracji i odbudowy tkanek.

Energia

W okresie rekonwalescencji zapotrzebowanie kaloryczne zazwyczaj wzrasta od kilku nawet do kilkudziesięciu procent. Podaż energii będzie w głównej mierze zależała od ciężkości i rozległości urazu. W związku z tym, zazwyczaj trzeba zastosować dodatni bilans energetyczny, który pozwoli na efektywniejszą regenerację i szybszy powrót do zdrowia.

Uwaga: Diety redukcyjne nie powinny być stosowane w okresie rekonwalescencji. Zbyt mała podaż energii będzie się przyczyniać do szybszej utraty masy mięśniowej (dotyczy to głównie unieruchomionych kończyn) oraz opóźnienia procesu gojenia.

Należy mieć także świadomość, że nie tylko sama energetyczność posiłków ma znaczenie, a bardziej to, na ile nasza dieta jest urozmaicona i dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Białko – kluczowy składnik diety rehabilitacyjnej

Białko pełni fundamentalną rolę w procesie gojenia i regeneracji tkanek. Jest niezbędne do syntezy kolagenu, głównego białka strukturalnego tkanki łącznej, który odgrywa istotną rolę w procesie gojenia się ran. Dostarczenie odpowiedniej ilości białka jest kluczowe dla skrócenia czasu potrzebnego na regenerację tkanek. W procesie rehabilitacji zaleca się spożywanie około 2 g białka na kilogram masy ciała. Szczególny nacisk należy położyć na aminokwasy: lizynę i prolinę, które są niezastąpione w procesie syntezy kolagenu.

Dodatkowo podkreślam ważność odpowiedniego bilansowania diet wegańskich i wegetariańskich, które nierzadko potrafią być niedoborowe pod kątem odpowiedniej zawartości białka.

 Witaminy i minerały – istotne wsparcie procesów regeneracyjnych

Witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowych kości i wspomaga proces gojenia. W Polsce, ze względu na niski kąt padania promieni słonecznych w miesiącach jesienno-zimowych synteza skórna witaminy D niestety nie zachodzi. Ponadto, mało jest produktów, które stanowią istotne źródło tej witaminy w codziennej diecie. W związku z tym, indywidualnie dobrana suplementacja witaminy D3 jest bardzo potrzebna. Pamiętać należy, że przy suplementacji witaminy D3, która powoduje zwiększone wchłaniania wapnia z diety, warto włączyć równolegle witaminę K2, która odpowiada za prawidłową redystrybucję wapnia w organizmie poprzez wpływ na osteokacynę, dzięki czemu wapń będzie trafiał do kości i zębów a nie uwapniał tkanek miękkich.

Witamina A z kolei jest niezbędna do prawidłowego wzrostu, podziału i różnicowania komórek a także bierze udział w syntezie kolagenu, co wspomaga regenerację uszkodzonych tkanek. Dlatego tak ważna jest odpowiednia podaż tej witaminy w diecie. Dobrymi źródłami pokarmowymi witaminy A są m.in.: jaja, nabiał, tłuste ryby, algi nori oraz marchew, dynia, jarmuż, szpinak, czerwona papryka, słodkie ziemniaki oraz inne żółto-pomarańczowe warzywa i owoce (jako źródła karotenów).

Ponadto, makroelementy takie jak magnez, który uczestniczy w syntezie białka i budowie naszych kości i stawów będzie kluczowy w procesie rekonwalescencji. Do jego bogatych źródeł pokarmowych należą m.in.: kakao, orzechy, nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe, zielone warzywa oraz nasiona roślin strączkowych.

Odpowiednia ilość witamin i minerałów jest niezwykle ważna dla procesów regeneracyjnych. Szczególnie istotne pod tym katem będą witaminy A, C, D, E i K oraz minerały takie jak magnez, cynk, wapń i żelazo.

Kwasy omega 3

Kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) mają działanie przeciwzapalne. Regulują procesy zapalne w organizmie i mogą wspomagać proces gojenia się ran poprzez kontrolowanie reakcji zapalnej, wpływ na krzepnięcie krwi oraz stymulowanie produkcji kolagenu, co jest istotne dla tworzenia nowej tkanki. Ponadto, DHA wpływa na poprawę mikrokrążenia, co sprzyja dostarczaniu składników odżywczych do miejsc gojenia się uszkodzonych tkanek.

Doskonałym źródłem kwasów omega 3 w diecie będą oczywiście tłuste ryby takie jak: łosoś, makrela, śledź oraz ze źródeł roślinnych np. nasiona chia i siemię lniane.

Indywidualne podejście do diety

Każdy pacjent jest inny, a jego potrzeby żywieniowe mogą się różnić w zależności od rodzaju urazu czy specyfiki rehabilitacji. Indywidualne podejście do diety pod nadzorem specjalisty dietetyka jest kluczowe dla efektywnego wspierania procesu odbudowy siły mięśniowej i przywracania pełnej sprawności.

Podsumowanie

Prawidłowe odżywianie jest integralną częścią procesu rehabilitacji. Dieta z dodatnim bilansem kalorycznym, bogata w białko, witaminę D oraz mikro- i makroelementy wprowadzona pod opieką dietetyka, może znacząco wspierać proces gojenia i przyczyniać się do efektywności terapii rehabilitacyjnych. Inwestycja w zdrową dietę jest równie ważna jak fizjoterapia na drodze do pełnego powrotu do zdrowia.

Zapraszam serdecznie do kontaktu celem ustalenia indywidualnego planu żywieniowego, który będzie wspierać proces rehabilitacji i przyczyni się do szybszego powrotu do zdrowia. Dostosuję dietę do Twoich potrzeb i aktualnego samopoczucia, abyś mógł czerpać jak najwięcej korzyści ze zmiany sposobu żywienia i odpowiednio dostosowanej suplementacji.

Jeśli szukasz profesjonalnych usług rehabilitacyjnych, zapraszam również do odwiedzenia strony www.r-cito.pl, gdzie znajdziesz więcej informacji na temat dostępnych terapii i zabiegów. Ich zespół specjalistów pomoże Ci w powrocie do pełnej sprawności.

Skontaktuj się ze mną, aby dowiedzieć się więcej i ustalić plan diety, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb!